انسان طبیعتی اجتماعی دارد و برای سلامت روحی و روانی به برقراری ارتباط با دیگران نیازمند است. ارتباط با دیگران این نیاز را تأمین می کند. علاوه بر آن کمک کردن به دیگران باعث می شود که شما بخشی از یک جامعه باشید.

کمک به دیگران که همان خدمت رسانی نیز محسوب می شود، به گذشت، فداکاری، ایثار و خدمت و خدمت‌گزاری، صدق می‌کند. کاری که شکل آن مفید و برخوردار از روح معنویت بوده و وسیله تقرّب به خدا باشد، در فرهنگ اسلامی خدمت نامیده می‌شود.

زمانی که ما به دیگران کمک می کنیم حتی اگر این کمک در حد کمی وقت گذاشتن و نشستن پای درددل یک نفر دیگر باشد، به طور ناخودآگاه خود را در برابر احساس تنهایی و انزوا بیمه کرده ایم و حس مفیدبودن خواهیم داشت.

همچنین این کمک باعث می شود احساس همبستگی و ارتباط ما با دیگران بیش از پیش تقویت شود، همه اینها به آرامش درونی ما کمک خواهدکرد.

جالب است بدانید تعامل با دیگران و کمک به سایرین حتی می تواند باعث افزایش طول عمر شود و در حفظ سلامت افراد تاثیر بسزایی دارد.

اگر شما جزو افرادی هستید که گمان می کنید اصلا لزومی ندارد خود را به دردسر بیندازید و درگیر مشکلات سایرین شوید.

خودتان به اندازه کافی گرفتاری دارید که زمانی برای کمک به دیگران برایتان باقی نمی ماند. افرادی که در کمک به دیگران مشارکت می کنند، از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار می شوند.

همه‌ی انسان‌ها نیازمند کمک هستند. هرکدام به‌نوعی. در جامعۀ سالم، افراد از روی علاقه و نه رفع مسئولیت اجتماعی برای کمک به هم‌نوع خود مشارکت می‌کنند.

کمک به همنوع به هر شکلی ارزش ان انسان را پیش خداوند بالا میبرد که جمله معروف میگه دستی که کمک می کند، از دستانی که برای دعا بالا می روند مقدس تر است.

کمک به افراد ناامید که امیدی به حل مشکلاتشان ندارند، بسیار دلگرم کننده است و باعث می شود حس بدبینی، پرخاشگری و افکار و اعمال ستیزه جویانه حتی در فرد کمک کننده نیز کاهش پیدا کند.

شرایط کمک به دیگران
کمک کردن به دیگران علاوه بر انگیزه الهی و تقرّب به خدا، دارای شرایط زیر است:

  • در راه خدا باشد
  • مخلصانه انجام گیرد
  • خیرخواهانه بوده و فاعلش، نیّت و هدف خیر داشته باشد
  • دادوستد و به منظور به دست آوردن مال و منال و شهرت و مقام نباشد
  • همکاری بر  گناه نباشد
  • از منّت و آزار مبرّا باشد
  • کمک شوندگان، افراد شایسته خدمت باشند، گرچه متوجه کمک خدمتگزار نباشند
  • بهترین کمک؛ آن است که موافق با شریعت‌ها و طبق شرایط و موازین دینی باشد

امیرمؤمنان علی (علیه‌السّلام) در خصوص کمک به دیگران می‌فرماید: کارهای نیک خود را برای همه مردم به کار بر و براستی که هیچ چیز نزد خدای سبحان، با فضیلت کارهای نیک، برابری نمی‌کند.

چگونه به دیگران کمک کنیم؟
ما در کمک کردن کاری برای دیگری انجام می‌دهیم، ذهن او را راحت می‌کنیم یا برای رضایت او تلاش می‌کنیم. اما در بیشتر مواقع برای رضایت خاطر خودمان است که این کارها را می‌کنیم.

  • در شرایطی مهارت کمک گرفتن و کمک کردن بسیار چالش‌برانگیز است و گاه دلیل توقع یا ناراحتی را فراهم می‌کند.
  • در  شرایطی انتظار کمک از دیگری داریم ولی منتظریم تا او پیش‌قدم شود یا در حالتی دیگر بدون درخواست شخصی به او کمک می‌کنیم و در مقابل ناراحتیم از اینکه آن‌قدر به‌کارمان ارج داده نشد.
  • در شرایطی ممکن است که فکر کنیم شخصی نیاز به کمک دارد و باید حتماً به او کمک کنیم(این کمک می‌تواند معنوی باشد یا مادی) می‌تواند آگاهی رساندن به او باشد یا نجاتش از گرفتاری‌های مالی باشد.
  • در شرایطی ممکن است کمک ما باعث ایجاد حس دخالت و بی‌اعتمادی به فرد مقابل شود.

آثار کمک کردن به دیگران
از نظر روانشناسی: انسانها همواره متاثر از درگیری دائمی با ذهنمون هستیم و نیکی کردن به دیگران چیزیه که باعث خوشحالی درونی انسان به عنوان پاداش میشه. پس وقتی کار نیکی انجام میدید در واقع دارید خودتون رو خوشحال و ارضا می کنید.

از نظر جامعه شناسی: کمک کردن به دیگران شاید در کوتاه مدت به ضرر فرد باشه، اما در دراز مدت برای اون و همه ی اعضای جامعه مفیده. اینکه من یه نفر رو از گرسنگی نجات بدم (در یک جامعه آرمانی) می تونه متضمن این باشه که اگه یک روز من هم گرسنه باشم کسانی خواهند بود که من رو از گرسنگی نجات بدن.

بنی آدم اعضای یک پیکرند                که در آفرینش ز یک گوهرند.