بیانیه چشم‌انداز

چشم‌انداز همیشگی و دغدغه اول خیراندیشان موسسه شاهد همواره این است که اگر فرد یا افراد خانواده‌ای از نظر سواد و آگاهی به مرحله بالاتری برسند، اولین و مهم‌ترین نتیجه‌، این است که آن خانواده از نظر اقتصادی تأمین خواهند شد. باور ما این است که هرگاه فردی از یک خانواده نیازمند باسواد بشود، آن خانواده در جهت سعادت و موفقیت و تامین معیشت خود در آینده حرکت خواهد کرد.
چیزی که همواره در داخل افغانستان برای ما مطرح بوده، ایجاد زمینه های آموزش و ‌پرورش و همچنین ایجاد واحدهای پرورشی بوده است. در راستای تحقق این مهم، تا به امروز ۲۵ پروژه در دست کار قرار گرفته است که تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده است.
این واحدها با کمک خیرین و با عناوین دارالقران، مدارس خصوصی و عمومی، یتیم‌خانه و امثالهم آغاز به کار کرده‌اند و در حال حاضر دانش‌‌آموزان و مخصوصا افراد با سنین پایین‌تر بصورت روزانه یا شبانه، در آن تحصیل می‌کنند که در راستای هدف اصلی چشم‌انداز موسسه خیریه شاهد یعنی بحث آگاهی، آموزش و پرورش این مددجویان می‌باشد.
قدم دوم، ایجاد زمینه‌های کاری و اشتغال‌زایی برای افراد مددجو می‌باشد که تا به امروز در ولایات مختلف بسترها و زمینه‌هایی برای اشتغال این خانواده‌ها ایجاد شده است و تلاش فعلی خیریه شاهد این  این است که با کمک همراهان و خیرین، نسبت به ساخت و راه‌اندازی کارخانه‌ و موسسات تولیدی اقدام شود که در نتیجه آن امکان اشتغال‌زایی برای خانواده‌های تحت پوشش بوجود آید تا آن‌ها بتوانند از ثمره دسترنج خود بهره برده و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند.
در نتیجه، خودکفایی خانواده‌های تحت پوشش، با ابزار‌های آگاهی و سوادآموزی بعنوان مهم‌ترین هدف چشم‌انداز پنج ساله موسسه خیریه شاهد شناخته می‌شود.